Ι. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Α. ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ
Προγραμματισμός είναι οι προδιδακτικές δραστηριότητες του εκπαιδευτικού
που έχουν στόχο την πραγματοποίηση των επιδιώξεων της εκπαίδευσης με
οικονομία χρόνου και προσπάθειας. Είναι σημαντικός και δύσκολος διότι απαιτεί
τρεις λειτουργίες: Την επιλογή των στόχων του αναλυτικού προγράμματος, την
προθεώρηση (visualization) , την διδασκαλία και την διοργάνωση ρόλων των μαθητών. Αυτό κάνει τον
δάσκαλο επιστήμονα. Στη δεκαετία του 50-60 ο προγραμματισμός είχε: 1)
στόχους, 2) μέσα, 3) διεξαγωγή, 4) αξιολόγηση. Μόλις επικράτησε η Γνωστική
Ψυχολογία, δόθηκε έμφαση στις ανάγκες των μαθητών. Σήμερα υπάρχει η «οικολογική αντίληψη» με την οποία
γίνεται προσπάθεια να συνδυαστεί το περιεχόμενο (context) και η
αλληλεπίδρασή του με τους μαθητές και το δάσκαλο.
Β. ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
1.
Μακροπρόθεσμος
προγραμματισμός
2.
Μεσοπρόθεσμος
προγραμματισμός
3.
Εβδομαδιαίος
προγραμματισμός
4.
Ωριαίος
προγραμματισμός
Ο Προγραμματισμός είναι επιστημονική πράξη, δίνει το περιθώριο να
εφαρμοστούν οι στόχοι του Α.Π. αλλά και να υπερκερασθεί αυτό αν κριθεί
απαραίτητο. Είναι απαραίτητος διότι:
1.
Δημιουργεί αίσθηση
ασφάλειας
2.
Προβλέπει
προβλήματα
3.
Προετοιμάζει
το υλικό
4.
Εξοικονομεί
χρόνο και πνευματική ενέργεια
5.
Παρέχει
αυτοέλεγχο και σωστή αξιολόγηση
6.
Αποκαλύπτει
την αξία του διδακτέου κειμένου
Ο Προγραμματισμός είναι δυσκολότερος από την Διδασκαλία!
ΙΙ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ
Α. ΑΠΟ ΤΑ ΙΔΕΩΔΗ ΣΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ
Οι επιδιώξεις της εκπαίδευσης καθορίζονται:
- από την κρατούσα αντίληψη
- από τις ανάγκες της κοινωνίας
- από τις ανάγκες του αναπτυσσόμενου ανθρώπου
Οι επιδιώξεις μετεξελίσσονται σε ιδεώδη που διαφέρουν από εποχή σε εποχή.
Υπάρχουν «ατομικά» ιδεώδη που προτάσσουν την ανάπτυξη του ατόμου και
«κοινωνικά» που δίνουν έμφαση στις κοινωνικές αξίες και δεξιότητες. Το
σύνταγμα είναι ασαφές όταν λέει «ελεύθερος και υπεύθυνος πολίτης», αφού
μπορεί να εννοεί και τον νομοταγή και τον ριζοσπάστη. Πάντως οι νόμοι για την
Παιδεία δίνουν το στίγμα της εξέλιξης των κρατών.
Ως εκπαιδευτική σκοποθεσία είναι το είδος της γνώσης, των δεξιοτήτων και
των στάσεων που η πολιτεία επιθυμεί να κατακτήσουν οι μαθητές. Όταν υπάρχουν
συγκρούσεις μεταξύ σκοποθεσίας και κοινωνικών αναγκών μιλάμε για κρίση στην
εκπαίδευση.
Β΄ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Τα Αναλυτικά Προγράμματα είναι είτε ανοιχτά όπου ο δάσκαλος μπορεί να έχει κριτικό πνεύμα και
μεγάλα περιθώρια παρέμβασης και κλειστά (teacher proof) όπου έχει ελάχιστα περιθώρια. Το δικό μας, με το «βιβλίο του δασκάλου»
τείνει να είναι κλειστό. Επειδή οι προβλέψεις των Α.Π. είαι συχνά «αξιακές»
είναι δύσκολο για τη Διδακτική να τις υποβάλλει σε επιστημονικό έλεγχο. Εν
τούτοις δίνει τα εφόδια να κριθεί αν αυτές συνάδουν με τα δημοκρατικά ιδεώδη
της πλουραλιστικής κοινωνίας.
ΙΙΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗΣ ΣΚΟΠΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΧΩΝ
Α. ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ
1960-1970. Προβλέπει ορθολογική οργάνωση που να αναφέρεται σε μετρήσιμες
συμπεριφορές με αξιολογούμενα αποτελέσματα. Αντικαθιστά τα ρήματα «μαθαίνω»,
«συνειδητοποιώ» κλπ με ρήματα συγκεκριμένων πράξεων: «περιγράφω»,
«κατονομάζω» κλπ.
Είναι καλό μοντέλο για διατύπωση των απαιτούμενων δεξιοτήτων όχι όμως και
για όλους τους στόχους της εκπαίδευσης. Εξ άλλου η διδασκαλία είναι ένα είδος
τέχνης που συντελείτε υπό απρόβλεπτες συνθήκες
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Β. ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΩΝ ΣΤΟΧΩΝ
Αντιτίθεται στο προηγούμενο αλλά δεν είναι πολύ αποτελεσματικό. Καθώς
λέει απλά «να μάθουν οι μαθητές για τους μοχλούς» και δεν καθορίζει μεθόδους
συνθήκες, βαθμό γνώσης. Με τη γενικότητα της διατύπωσης ο εκπαιδευτικός δεν
βοηθιέται να επιλέξει και να οργανώσει το περιεχόμενο αλλά και τη διαδικασία
της διδασκαλίας.
Γ. ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟΧΩΝ
Συνδυάζει τα προηγούμενα: Λέει «οι μαθητές να μάθουν, να κατανοήσουν, να
κατακτήσουν» και στη συνέχεια καθορίζει αναλυτικά τους επιμέρους διδακτικούς
στόχους.
Αυτό είναι το καλύτερο διότι απαντά στο ερώτημα»κλεισότ ή ανοιχτό
πρόγραμμα» δίνει τους γνεινκούς στόχους αλλά παράλληλααφήνει την πρωτοβουλια
στον εκπαιδευικό. Εξασφαλ΄ζοντας, α) την εμπλοκή του, β) την μέθοδο
αξιολόγησης και γ) την δυνατότητα προσαρμογής του Α.Π.
Δ. ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ
Δεν διατυπώνει καθόλου στόχους, αλλά αφήνει τον μαθητή να επιλέξει το τι
θα μάθει αλλά και στο δάσκαλο να κρίνει με βάση το επίπεδο της τάξης.
ΙV ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΣΚΟΠΩΝ ΣΕ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥΣ
Για να γίνει ο μετασχηματισμός προκύπτουν τα εξής προβλήματα
1.
Με ποια
κριτήρια καθορίζονται οι στόχοι
2.
Αν
είναι δυνατό, εφ’ ΄σον είναι και αλληλοσυγκρουόμενα να μετασχηματιστούν σε
συγκροτημένο σύστημα σκοπών
3.
Πώς μπορούν
να πραγματοποιηθούν.
Αν συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί στη δημιουργία των Α.Π. το πρόβλημα θα
είχε αμβλυνθεί.
V ΤΑΞΙΝΟΜΙΕΣ ΔΙΔΑΚΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ
Στοχοταξινομίες είναι ιεραρχικά συστήματα των προϊόντων και των
διαδικασιών της μάθησης
Α. Στοχοταξινομία του
Bloom (ΓΚΕΑΣΑ)
Έκανε δύο: την γνωστική και τη συναισθηματική. Η πρώτη είχε μεγάλη
απήχηση και αποτελείται από 6 ιεραρχικά δομημένα επίπεδα με ανιούσα τάξη
σπουδαιότητας. Τα επίπεδα αυτά είναι:
1.
Γνώση, η κατώτερη μορφή μάθησης
2.
Κατανόηση (συνόψιση, μετάφραση, ερμηνεία)
3.
Εφαρμογή σε διαφορετικό πλαίσιο
4.
Ανάλυση στοιχείων, σχέσεων αρχών
5.
Σύνθεση. (Έκθεση, παραγωγή σχεδίου – λόγου)
6.
Αξιολόγηση με εξωτερικά ή εσωτερικά κριτήρια
Κατηγορήθηκε ότι είναι πολύ αυστηρή αλλά έδωσε στους εκπαιδευτικούς
να καταλάβουν την αξία των στόχων στη διδασκαλία.
Β. Στοχοταξινομία του Gagne
Είναι συνδυασμός γνωστικών, συναισθηματικών και ψυχοκινητικών στόχων. Τα
επίπεδά της είναι 5:
1. Γλωσσικές πληροφορίες
2. Νοητικές δεξιότητες (ερεθίσματα, έννοιες, κατάταξη, κανόνες, λύση
προβλημάτων
3. Γνωστικές στρατηγικές
4. Ψυχικές στάσεις απέναντι σε αρχές και σχέσεις
5. Ψυχοκινητικές δεξιότητες
Γ. Harmin, Simon
1. Επίπεδο πληροφοριών (facts)
2. Επίπεδο εννοιών (concepts)
3. Επίπεδο γενικεύσεων (generalizations)
4. Επίπεδο αξιών (values)
Δ. Στοχοταξινομία της Κριτικής Σκέψης
Οι στοχοταξινομίες βοηθούν και στη σύνταξη των Α.Π. αλλά και στον ωριαίο
προγραμματισμό. Από τον εκπαιδευτικό εξαρτάται αν θα παρέχει μόνο γνώση ή και
κριτική σκέψη. Στη στοχοταξινομία της κριτικής σκέψης δεν προέχει η γνωστική
κατάρτιση αλλά ο μετασχηματισμός του μαθητή σε σκεπτόμενο άτομο. Το σύστημα
της στοχοταξινομίας έχει ως εξής:
1. Σχηματισμός εννοιών
2. Κρίσεις
3. Απόκτηση δηλωτικής γνώσης
4. Σχηματοποίηση διαδικαστικής γνώσης
5. Σχηματοποίηση παραγωγικής γνώσης
6. Κοινωνικοπολιτικές στάσεις
7. Μεταγνωστικές στρατηγικές
Αυτοί οι στόχοι πρέπει να μετουσιωθούν με την ενίσχυση του δασκάλου
και των κατάλληλων συνθηκών σε 10
ρόλους ζωής. Βασικό τους χαρακτηριστικό είναι η αυτονομία στη σκέψη και η
ελεύθερη επιλογή στη δράση. Σύμφωνα με τον Spady οι ρόλοι αυτοί δεν προέρχονται από την κοινωνική
αλληλεπίδραση, αντίθετα είναι προϋποθέσεις για τη σωστή κοινωνική ένταξη, κι
έτσι πρέπει να είναι στην κορυφή των επιδιώξεων της εκπαίδευσης. Οι ρόλοι
αυτοί είναι:
1. Εφαρμογής και δράσης
2. Συνειδητοποίησης και επίλυσης προβλήματος
3. Προγραμματισμού και οργάνωσης
4. Δημιουργίας και πρωτοτυπίας
5. Μάθησης και σκέψης
6. Πομπού και δέκτη
7. Διδασκαλίας και καθοδήγησης
8. Ενίσχυσης και βελτίωσης της ζωής των άλλων
9. Συμμετοχής και συνεργασίας
10.Πρωτοπορίας και συμμετοχής στα κοινά
Στη στοχοταξινομία αυτή, στόχοι, μέθοδος και περιεχόμενο έχουν την
ίδια αξία και εναλλάσσονται. Στη σύνταξη των Α.Π. πρέπει να προέχουν οι
στόχοι. Στον προγραμματισμό της ωριαίας διδασκαλίας το περιεχόμενο. Η δε
μέθοδος παραμένει στη διακριτική ευχέρεια του δασκάλου για το πώς π.χ. θα
διδάξει υπερκείμενες και υποκείμενες έννοιες κλπ.
VΙ ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Α. ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟΣ
Γίνεται από ους υπεύθυνους σύνταξης των Α.Π. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να
συμμετέχουν συνδικαλιστικά. Πρώτη επαφή στην αρχή της χρονιάς. Τότε ο
εκπαιδευτικός κάνει και το πρώτο «φιλτράρισμα» με βάση τις προσωπικές του
πεποιθήσεις. Εδώ υπάγεται η δημιουργία κανόνων εργασίας της τάξης. Εδώ πρέπει
να ορισθούν υψηλές προσδοκίες για το επίπεδο των μαθητών. Για το λόγο αυτό
είναι απαραίτητη η επιστημονική γνώση μεθόδων αξιολόγησης.
Β. ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟΣ
Γίνεται ανά δίμηνο ή τρίμηνο με σκοπό
α) τον χρονικό επαναπροσδιορισμό
β) την επανεκτίμηση επιδιώξεων
γ) τη συστηματικότερη εξοικείωση με τα μαθήματα
Αναδεικνύει τις σχέσεις και τις έννοιες που θα αποτελέσουν τον
βασικό άξονα οργάνωσης για τη διδασκαλία μιας ενότητας
Γ. ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟΣ
Στοχεύει στην αξιοποίηση του ωρολογίου προγράμματος και την αποφυγή
παλινδρομήσεων.
Δ. ΩΡΙΑΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Είναι το τελευταίο επίπεδο μετασχηματισμού του Α.Π. σε διαδικασίες
καθημερινής σχολικής εργασίας. Αυτός αποκαλύπτει την προσωπική θεωρία
διδασκαλίας του Εκπαιδευτικού. Αναφέρεται στις προϋποθέσεις, το περιεχόμενο,
τις δραστηριότητες και τα υλικά της διδασκαλίας. Λίγο πολύ όλοι το
χρησιμοποιούν αλλά ποτέ δεν ακολουθείται 100% διότι εντάσσονται και οι
αντιδράσεις των μαθητών που το μεταβάλλουν έτσι ώστε να επέλθει η«αμοιβαία
κατανόηση», η έλλειψη της οποίας είναι αποτέλεσμα της απουσίας κοινής γνώσης και
παρόμοιας ερμηνείας των καταστάσεων τόσο εκ μέρους του εκπαιδευτικού όσο και
των μαθητών.
VΙΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΩΡΙΑΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
Ο ωριαίος προγραμματισμός έχει 4 φάσεις:
1η: Προβληματική της διδασκαλίας
2η: Προετοιμασία Διδακτικού Αντικειμένου
4η: Αξιολόγηση
5η: Οργανωτικές δραστηριότητες
Συνεκτικός παράγων όλων είναι ο χρόνος που πρέπει να χρησιμοποιείται
ορθολογιστικά.
VΙΙΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Κατά την κατασκευή του ωριαίου προγραμματισμού ο εκπαιδευτικός προχωρεί
σε σαφή προβληματική που αναφέρεται στα εξής:
α) εκφράζει συγκεκριμένη αντίληψη για τον απώτερο
σκοπό του Αναλυτικού Προγράμματος
β) καθορίζει τη σκοποθεσία της συγκεκριμένης
διδασκαλίας
γ) αναζητεί τις προϋποθέσεις γι’ αυτήν
δ) αναλύει τις επιπτώσεις της
Α. ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ Α.Π.
Η αντίληψη για τη χρησιμότητα μιας διδακτικής ενότητας επηρεάζει
σημαντικά τον τρόπο διδασκαλίας της. Υπάρχουν 7 είδη στάσεων απέναντι στο
Α.Π.
1. Πρακτική Θεώρηση: Επιλέγονται
τα μαθήματα που έχουν χρησιμότητα και παραδοσιακή αξία
2. Ακαδημαϊκή: Δίνεται έμφαση στο περιεχόμενο και όχι στη
διδασκαλία, με χρήση μονολόγου και ερωταποκρίσεων
3. Γνωστική: Έμφαση στην κατάκτηση γνωστικών δεξιοτήτων όπως η
απαγωγική και αναλογική σκέψη. Είναι το κριτικό πρόγραμμα και γίνεται με
ενεργοποίηση των μαθητών.
4. Θεώρηση της Προετοιμασίας: για εξετάσεις ή για την επόμενη χρονιά. Κυρίαρχο
μέσον τα «ΣΟΣ» θέματα
5. Ουμανιστική: Επιδιώκεται η αυτοπραγμάτωση. Κυριότερα
χαρακτηριστικά η αποδοχή και η ευελιξία
6. Πολιτιστικής Μεταβίβασης: Στόχος του σχολείου είναι η κοινωνική σταθερότητα
7. Κοινωνικής Ανασυγκρότησης: Στόχος του σχολείου είναι κοινωνική ανασυγκρότηση
του status quo
Β.
ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
Απαραίτητα στοιχεία του προγραμματισμού, η γνώση των αναγκών, ελλείψεων,
προτιμήσεων κλπ των μαθητών. Αναγκαία η γνώση για την ψυχοκινητική, και
κοινωνική κατάστασή τους. επίσης οι νοητικές δυνατότητες, η προηγούμενη
γνώση, το επίπεδο άγχους, η αυτοαντίληψη και το ενδιαφέρον τους. Για το λόγο
αυτό έχουν εκπονηθεί τα προγράμματα εξατομικευμένης διδασκαλίας. Επειδή αυτή
είναι δύσκολο να εφαρμοστεί απαιτείται ποικιλία μέσων και μεθόδων.
Γ. ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Προϋπολογίζονται οι επιπτώσεις της διδασκαλίας τόσο στην εφαρμογή των
στόχων του Α.Π. όσο και στη γενικότερη κοινωνική προσφορά
ΙΧ. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Α. ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΕ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ
Το τεράστιο ποσό γνώσης που είναι διαθέσιμο, παρέχει περιεχόμενο στα Α.Π.
Για να μετασχηματιστεί σε Διδακτικούς Στόχους απαιτούνται 3 βήματα:
1. Οργάνωση σε θεματικούς άξονες
2. Μετασχηματισμός θεματικών αξόνων σε διδακτικούς στόχους. Για να γίνει
αυτό πρέπει να χρησιμοποιηθεί μια συστηματοποιημένη στοχοταξινομία έτσι ώστε
να διευκολυνθεί ο μετασχηματισμός
3. Κριτήρια επιλογής στόχων. Επειδή οι στοχοταξινομίες προσφέρουν ευρύ πεδίο
εννοιών και στόχων, εμείς πρέπει να επιλέξουμε ορισμένες κάθε φορά, λόγω των
χρονικών περιορισμών. Τα κριτήρια με τα οποία θα γίνει αυτό είναι:
α. το κριτήριο της σημαντικότητας
β. Το κριτήριο του διευρυμένου ακαδημαϊκού
περιεχομένου
γ. Το κριτήριο των απώτερων επιδιώξεων του Α.Π. με
αναφορά στις ατομικές αλλά και κοινωνικές επιδιώξεις του σε ό,τι αφορά τους
μαθητές.
Β. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
Υπάρχουν 4 επίπεδα μάθησης
α. η πληροφοριακή, που είναι συλλογή στοιχείων μέσω
των αισθήσεων
β. Η οργανωτική που διασυνδέει τις πληροφορίες
μεταξύ τους και δημιουργεί τα γνωστικά σχήματα
γ. Η αναλυτική, όπου αναζητούνται οι εσωτερικές
σχέσεις ανάμεσα στις έννοιες και δημιουργούνται γενικεύσεις
δ. Η παραγωγική όπου γίνονται προβλέψεις
αξιολογήσεις και αναδιοργανώσεις
Κατά τη διάρκεια τα διοργάνωσης του ωριαίου προγραμματισμού, πρέπει να
αποσαφηνισθεί το επιδιωκόμενο επίπεδο μάθησης.
Γ.ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΕΑΣ ΥΛΗΣΗ ΣΕ ΔΙΔΑΣΚΤΙΚΗ ΓΝΩΣΗ
Για να γίνει ο μετασχηματισμός αυτός, η ύλη πρέπει να προσφερθεί με έναν
από τους δύο τρόπους: είτε με τη «σπειροειδή» μορφή του Bruner, όπου τα
ενδιαφέροντα και το επίπεδο των παιδιών καθορίζει το τι τελικά θα διδαχθεί,
ενώ τα τυχόντα κενά καλύπτονται ακριβώς από αυτή την «επαναλαμβανόμενη»
επαναφορά στη διδακτέα ύλη.
Ο δεύτερος τρόπος του Ausubel είναι η διάταξη του περιεχομένου σε λογική
σειρά, έτσι ώστε να ενσωματώνεται στα παλιότερα γνωστικά σχήματα ευκολότερα.
Παρόμοια και ο Gagne πιστεύει ότι κάποια στοιχεία της γνώσης προηγούνται
έναντι κάποιων άλλων και πρέπει να διδάσκονται πρώτα.
Για να γίνει αυτή η «λογική» οργάνωση παρατίθενται 3 περιπτώσεις
διδασκαλίας:
1. Διδασκαλία Δηλωτικής Γνώσης
Απαραίτητο εργαλείο για την διδασκαλία αυτή είναι ο «εννοιολογικός
χάρτης», (conceptual map) το γνωστό σχεδιάγραμμα όπου σκιαγραφούνται τα
βασικά χαρακτηριστικά και τα υποθέματα του προς διδασκαλία αντικειμένου. Ο
μετασχηματισμός της διδακτέας ύλης σε διδάξιμη γνώση, προϋποθέτει προηγούμενη
αξιολόγηση του επιπέδου των μαθητών, στη βάση της οποίας:
α. επιλέγονται οι έννοιες
β. Αποφασίζεται η σπουδαιότητα των σημείων
γ. Καθορίζονται οι προσδοκίες
δ. Επιλέγεται το εποπτικό υλικό
2. Διδασκαλία Μεμονωμένων Εννοιών
Αυτό είναι ευκολότερο και απαιτεί:
α. Όρους,
β. Ορισμούς
γ. Χαρακτηριστικά
δ. Παραδείγματα
ε. Εννοιολογική ιεράρχηση
Η σειρά εξαρτάται από το αν η διδασκαλία είναι επαγωγική (μέρος à όλον) ή
απαγωγική (όλον à μέρος)
3. Διδασκαλία Διαδικαστικής Γνώσης
Εδώ έχουμε την «ανάλυση έργου» (task analysis). Αναφέρεται δηλαδή από την
αρχή στους μαθητές ο τρόπος με τον οποίο θα διδάξουμε το μάθημα, ή η μέθοδος
της επίλυσης ενός προβλήματος και στη συνέχεια προχωρούμε στην καθ’ αυτό
διδασκαλία
Πρέπει να δίνεται μεγάλη σημασία στην οργάνωση, διότι έτσι αποφεύγονται
τα κενά στ διδασκαλία και τη διεξαγωγή πειραμάτων που οδηγεί σε προβλήματα
αταξίας.
Χ ΜΕΘΟΔΟΛΟΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Α. ΕΠΙΛΟΓΗ Η ΣΥΝΔΘΕΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ
Οι στρατηγικές είναι απαραίτητες για να γίνεται οικονομία χρόνου και
κόπου. Η επιλογή μεμονωμένων διδακτικών ενεργειών, (π.χ ερωτήσεις ή έπαινος)
δεν δίνει αποτελέσματα. Πρέπει να χρησιμοποιούνται στρατηγικές καθιερωμένες,
συνδυαστικά όμως. Οι στρατηγικές διδασκαλίας που αντιστοιχούν στην
στοχοταξινομία είναι:
1. Για τις έννοιες: Επαγωγική
2. Για τις γενικεύσεις: Απαγωγική
3. Για την οργάνωση: Μονολογική – νοηματικής προσέγγισης του γραπτού λόγου
4. Για τη διαδικαστική: Αποτελεσματικής διδασκαλίας
5. Για τις κοινωνικοπολιτικές στάσεις: Ομαδοσυνεργατική
6. Για τη λύση προβλημάτων: Κατευθυνόμενη και ελεύθερη διερεύνηση
Β. ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Πρέπει να διαλέγουμε προσεκτικά αν η τάξη θα οργανωθεί ως ενιαίο σύνολο,
που ευνοεί την δασκαλοκεντρική εργασία, την απομνημόνευση και τον
ανταγωνισμό, ή σε μικρότερες ομάδες, που διευκολύνουν τη συμμετοχή, την
αλληλεπικοινωνία και τις γνωστικές ιδιότητες. Πάντως ανάλογα με την τάξη ή το
μάθημα η κοινωνική οργάνωση της τάξης μπορεί να ποικίλει.
Γ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΧΡΟΝΟΥ
Ο χρόνος σε επίπεδο ωριαίας διδασκαλίας έχει πολύ μεγάλη σημασία. Ο
προγραμματισμός πρέπει να τηρείται απαραίτητα, διότι ημιτλείς διδασκαλίες
είναι αναποτελεσματικές
ΧΙ. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΩΡΙΑΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Η αξιολόγηση πρέπει να αναφέρεται τόσο στο ποσό της γνώσης που
κατακτήθηκε όσο και στους νέους τρόπους σκέψης όπως απαιτεί η κριτική
διδασκαλία
ΧΙΙ. ΓΡΑΠΤΟ ΣΧΕΔΟ ΩΡΙΑΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Πρόκειται για τη γραπτή καταχώρηση των δραστηριοτήτων που επέλεξε
με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ο εκπαιδευτικός. Είναι γνωστή ως πλάνο, πορεία,
σχέδιο κλπ. Είναι καλή για φοιτητές και αρχάριους, διαφορετικά οδηγεί στην
τυποποίηση και την αναχαίτιση του απαραίτητου αυθορμητισμού. Διαφέρει από το
«οργανόγραμμα στρατηγικής» στο ότι είναι πιο εξειδικευμένο, όπως ο
προγραμματισμός είναι ευρύτερη έννοια από το σχεδιασμό της διδασκαλίας.
|
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου